dinsdag 7 augustus 2012

Om je vingers bij af te likken..

Zo'n drie weken geleden zag ik in de Cora Hypermarché  in het zonnige Frankrijk een klein boekje genaamd Nutella. Omdat ik dol ben op Nutella, moest ik natuurlijk weten waar dat boekje over ging. Dus voor dat ik het wist stond ik uitgebreid het boekje te bekijken en verscheen er een glimlach op mijn gezicht. Want wat was het geval: dit was een klein boekje met allemaal recepten van koekjes, muffins, toetjes en drankjes mèt Nutella! De afweging of ik het boekje zou kopen of niet heb ik eigenlijk overgeslagen, want voor 3,50 euro kon ik dit toch niet laten liggen?!


Inmiddels zijn we alweer een weekje terug in Nederland en heb ik vanochtend mijn eerste Nutella-receptje gemaakt, de 'Cookies au Nutella'.


Nu moet ik wel even vermelden dat ik deze koekjes niet helemaal zelf heb gemaakt, want zonder mijn vriend Google Translate  waren ze vast wat minder lekker geworden..
Afin, uiteindelijk zijn de koekjes heel erg lekker geworden en daarom wil ik dit recept graag met jullie delen. En trouwens, ook het maken is een feest!

Het recept
Allereerst: wat heb je nodig voor 14 koekjes?
- 100 gram Nutella
- 1 ei
- 115 gram zachte ongezouten boter + 10 gram voor het invetten van het bakpapier
- 175 gram bloem
- 115 gram poedersuiker (ik hou zelf van iets minder zoet, dus met 90 gram was ik tevreden)


Ten tweede, hoe maak je de koekjes?
Verwarm de oven voor op 180ºC (ik heb op heteluchtstand 170ºC gedaan) en leg een vel bakpapier op een bakplaat. Smelt vervolgens de 10 gram boter en strijk dit met een kwast over het bakpapier heen, zodat er een vettige laag ontstaat.

Doe vervolgens de zachte boter (de 115 gram) samen met de poedersuiker in een beslagkom en mix dit tot een soort romige crème.


Voeg vervolgens het ei erbij en als laatste de bloem en klop dit ongeveer 3 minuten tot een stevig beslag.


Nu begint het leukste deel! ;)
Neem twee theelepels met op de één een klodder beslag en op de ander een iets kleinere klodder Nutella. Duw de lepeltjes tegen elkaar en meng de Nutella grof door het deeg heen zodat er een soort marmereffect ontstaat (dit is gewoon een beetje proberen, lukte bij mij ook niet bij de eerste keer).



Leg het deegbolletje vervolgens op de bakplaat en herhaal deze handeling totdat het beslag op is.



Laat de koeken vervolgens 10 tot 15 minuten in de oven goudbruin bakken en leg ze, eenmaal uit de oven, op een bakrooster om ze te laten afkoelen.


Een klein halfuurtje later kun je al genieten van deze heerlijke koeken! Jummie!

Liefs, Annabel



10 opmerkingen:

  1. Inderdaad om je vingers dubbel bij af te likken :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en ik heb ze al geproefd...Yammie!!!! die houden wij erin! Mooie foto's Annabel! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dat heb je meteen professioneel aangepakt zeg,krijg er helemaal zin in ,ben maar meteen volger geworden ,Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow dat ziet er lekker uit, ga ik zeker eens proberen. Owja en natuurlijk ben ik je gelijk gaan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die zien er lekker uit! ik ga het recept zeker proberen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annabel als je ze weer maakt , kom ik ze proeven , lekker liefs Cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een lekkere combinatie. Dank je voor het delen van dit recept.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattig klein boekje....alleen de voorkant is al niet te weerstaan.Je hebt zo'n leuke stijl van schrijven, dat werkt stimulerend....ik ga ze zeker ook proberen :-)

    Jacqueline Moen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. echt yummie!!!Mijn tummy was hier heeeeel blij mee!!!!
    heb je nog meer lekkere receptjes met nutella?
    Ontzettend bedankt,voor het delen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat lekker ziet dit eruit! Ik ben gek op chocola.. perfect koekje dus!
    Bedankt voor je lieve complimentje :), erg leuk om te horen! Ik volg jou ook!

    BeantwoordenVerwijderen