zondag 2 december 2012

Recept: Feestkoekjes!

Door al het knutselen aan mijn surprise is het even stil geweest op mijn blog, maar ik ben er weer!! Mijn surprise is zo goed als klaar (ben je beniewd wat het is geworden en voor wie 'ie is? Er komt nog deze week een logje over!) en ik ben stiekem al begonnen met het versieren van mijn kamer voor de kerstdagen! Misschien nog een beetje vroeg, maarja, beter te vroeg dan te laat, toch?! ;)

December heet niet voor niets de 'Feestmaand' en wat hoort er bij een feestje? Juist, zoetigheid! Vandaag wil ik dan ook een recept van feestkoekjes met jullie delen. De koekjes zijn heel makkelijk te maken en smaken heerlijk!



Wat heb je nodig? (ik heb twee keer het recept gemaakt omdat ik het anders zo weinig vond ;))
- 150 gram bloem
- 50 gram basterdsuiker
- zout
- 100 gram koude harde boter
- uitsteekvormpje(s)


Hoe maak je de koekjes?
Zeef de bloem, basterdsuiker een een snufje zout boven een kom. Voeg hier vervolgens de boter aan toe en snijd deze met twee messen in kleine stukjes. Kneed het deeg snel met een koele hand tot een samenhangende bal (ik heb het met de deeghaak in de Kitchenaid (keukenmachine) gedaan en dat werkt uiteraard ook prima!).



Verdeel de deegbal in kleine stukjes (ik had er ongeveer zes). Rol vervolgens iedere keer een balletje deeg uit over een stukje bakpapier tot een plak van ongegeer 1,5 cm dik. Steek hier met het uitsteekvormpje de koekjes uit en leg ze op een beboterde bakplaat.



Bak de koekjes in het midden van een voorverwarmde oven op 175 "C in ongeveer 20 goudbruin. Leg de koekjes eenmaal uit de oven voorzichtig op een rooster (ze breken heel snel, dus ik heb het met een pannenkoekmes gedaan) en laat ze afkoelen. Je kunt ze eventueel nog versieren met glazuur, maar omdat ik ze nog nooit gemaakt had wilde ik ze eerst even 'naturel' proeven! :)



Houden jullie ook zo van december? ;)

Liefs, Annabel

15 opmerkingen:

  1. Mjammjammjam, een mens kan nooit teveel aan heerlijks hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm...Dat zijn zandkoekjes!
    Die maak ik ook altijd!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijk begin van de decembermaand.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige foto's!!!! daar alleen ben ik al dol op! en de koekjes zijn ook heerlijk! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Annabel, ik heb je genomineerd voor de Liebster Award. Kijk op mijn blog voor meer info.

    http://lavieblancetnoir.blogspot.nl/2012/12/liebster-blog-award.html#more

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lekker ik ruik ze al heerlijk Gr. Marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er lekker uit! Ik zal het eens proberen. groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mmmm..... jammie moe ik ook nog weer eens gaan doe. Je hebt een insirerende blog !!!!!!! Gr Albèrtje
    ps mijn dochter was ook al druk met haar kamer en de lichtjes :))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben dus niet de enige die al in kerstsferen is! ;) Leuk! Liefs

      Verwijderen
  9. Ziet er super lekker uit!
    Leuke blog, ik volg je nu via Bloglovin' :)

    Liefs, http://beautysparklesss.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi! Je hebt meegedaan aan de give-away op mijn blog (http://cocogold.blogspot.com) waar je 20 dollar kon winnen bij Firmoo.com. De code die je hiervoor moet invoeren op de site van Firmoo is "cocogold".
    Succes!

    Liefs, Nicole
    http://cocogold.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er lekker uit!

    www.b-toblack.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen