donderdag 18 september 2014

Recept: Bosvruchten Kokoscarrés van Rutger

Zoals beloofd (klik hier) het recept van de bosvruchten kokoscarrés, die ik vorige week bakte. Het recept van deze heerlijke taart komt uit het bakboek van Rutger van den Broek, genaamd Rutger Bakt. Rutger is zoals jullie misschien wel weten de winnaar van het eerste seizoen van Heel Holland Bakt. Helaas heb ik dat seizoen gemist (dacht stiekem dat het maar een suf programma was), maar dit jaar zit ik er iedere zondagavond aan de buis gekluisterd! Ik vind het ontzettend inspirerend programma, juist omdat het allemaal zo herkenbaar is. Want ook bij deze hobbybakkers gaat niet altijd alles goed, net zoals bij mij in de keuken hihi. Ik heb inmiddels al best wat dingen gebakken, maar ben nog altijd in voor nieuwe recepten. Toen ik van mijn moeder Rutger Bakt kreeg, was ik dan ook erg enthousiast! Het is een prachtig persoonlijk bakboek met mooie foto's en duidelijke uitleg/recepten. Een echte aanrader dus!!

Afgelopen week maakte ik de bosvruchten kokoscarrés (nouja bij werd het gewoon een taart in plaats van vierkantjes) en die was zo lekker, dat ik vandaag het recept met jullie wil delen. 



Ingrediënten
Voor de bodem
80 gr boter, op kamertemperatuur
50 gr witte basterdsuiker
100 gr bloem
1,5 tl bakpoeder
0,25 tl zout
1 eidooier

Voor de topping
200 gr bosvruchtenjam (ik heb iets minder gebruikt omdat ik 'm anders iets te nat vind)
60 gr geraspte kokos
60 gr witte basterdsuiker
1 eiwit

Verder nodig
boter, om in te vetten
vierkante bakvorm van 20 cm doorsnede (had ik niet, dus heb ik gewoon een rond bakblik gebruikt en dat ging ook prima) 


Bereiding
Verwarm de oven voor op 175"C. Vet de bakvorm in en bekleed de bodem en twee zijkanten van de vorm met een stuk bakpapier (omdat ik een ronde vorm had, heb ik geen bakpapier gebruikt. Het bakpapier gebruik je ook voornamelijk om 'm er na afloop makkelijk uit te halen, maar als je de vorm goed invet, zou dit geen probleem moeten zijn).


Doe alle ingrediënten voor de bodem in een kom en kneed dit tot een soepel deeg. Doe het deeg in de bakvorm en druk het met natte vingers gelijkmatig uit. Bak de bodem in ongeveer 15 minuten licht goudbruin. De zijkanten zullen omhooggaan en het midden zal weer wat instorten, maar dat is hierbij normaal en maakt het vullen alleen maar makkelijker.

Laat de bodem afkoelen en roer intussen de jam los. Verdeel de jam gelijkmatig over de bodem. 


Meng de kokos met de basterdsuiker en het eiwit tot een kruimelig geheel en verdeel dit over de jam. Zet de vorm nog 20 tot 25 minuten in de oven. 


Laat de koek volledig afkoelen en haal deze daarna met behulp van het bakpapier uit de vorm. Snijd de koek in 16 gelijke vierkantjes (of in taartpuntjes, zoals ik heb gedaan :)). 



Eet smakelijk!!

Liefs, Annabel
Bron recept: Rutger Bakt

6 opmerkingen:

  1. Héérlijk en wat een mooie foto's erbij. Deze ga ik zeker snel een keer maken!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit! Dat boek van Rutger lijkt me erg leuk. Vind je het een aanrader?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind het een echte aanrader, niet alleen vanwege de lekkere recepten, maar ook vanwege de goede uitleg. Zo staat er achter in het boek precies hoe je bijvoorbeeld blind moet bakken of hoe je precies soezendeeg maakt. Naast de recepten worden er dus ook veel baktechnieken behandeld.

      Verwijderen
  3. Het is dat ik niiet zo van de kokoks ben, maar anders. Wel in oosterse gerechten, maar op koekjes en in taartjes... eh nee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super handig dit receptje! Ik krijg er gelijk honger van want hij ziet er heel lekker uit :)

    BeantwoordenVerwijderen