vrijdag 13 mei 2016

Rabarber crumble caketaart!

Het rabarberseizoen is weer volop aan de gang, iets waar ik heel blij van word! De mooie rode stengels met die fel groene binnenkant vind ik alleen al prachtig om te zien. En dan heb ik het nog niet eens over de lekkere friszure smaak! Je kunt deze groente combineren met aardbeien voor een zoetere smaak, maar puur kun je er ook eindeloos mee aan de slag. Van compƓte tot crumble, jam, ijs, cakes of taarten, stuk voor stuk heerlijk en leuk om te maken. Ik heb er gister een crumble cake mee gemaakt, kijk (en bak) je mee?



Wat heb je nodig?

Springvorm met diameter van 18 cm. (gebruik een half recept meer voor een grote springvorm)
boter, om in te vetten
mixer 

Voor de taart:
300 gr. rabarber (ongeveer 3 stengels)
Rasp van 2/3 sinaasappel
70 gr. boter, op kamertemperatuur
70 gr. suiker
2 eieren
150 gr. zelfrijzend bakmeel 
snufje zout
1 tl. kaneel
2 el halfvolle of volle yoghurt

Voor de crumble:
85 gr. havervlokken
50 gr. koude boter
50 gr. (donker) bruine basterdsuiker
snufje kaneel


Hoe maak je de taart?

Verwarm de oven voor op 180"C en vet een springvorm in met boter.

Maak eerst de bodem door de boter en de eieren te mixen tot een glad mengsel. Voeg vervolgens een voor een de eieren toe en blijf mixen tot alles goed gemengd is. Meng vervolgens in een andere kom het zelfrijzend bakmeel, zout en kaneel en voeg dit samen met de yoghurt bij de rest. Spatel (of mix op zachte stand) tot een mooi cakebeslag en giet dit in de taartvorm.



Was de rabarber schoon en snijd deze in stukjes van ongeveer 1 cm breed. Rasp de schil van een sinaasappel en meng dit door de rabarber. Verdeel vervolgens de rababer over het cakebeslag.



Voeg alle ingrediƫnten voor de crumble samen en kneed dit snel met een koele hand tot kruimels. Strooi deze over de rabarber. Nu kan de taart de oven in! Bak 'm in 40-45 min goudbruin aan de bovenkant en gaar aan de binnenkant. Laat de taart eenmaal uit de oven iets afkoelen in de vorm, waarna je deze kan verwijderen. Tadaaaa de taart is klaar!


Eet smakelijk!


Ben jij ook zo dol op rabarber?

Liefs, Annabel

Klik hier voor het recept dat mij inspireerde.

6 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me lekker! Ben dol op rabarber !
    Je hebt een leuk blog, ik ben je inmiddels gaan volgen.
    Ik wens je hele gezellige pinksterdagen
    Met warme groet Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou heerlijk! !! Die ga ik maken dit weekend..yammie. ja ik ben dol op rabarber in alle varianten. Fijn zo'n fotorijk recept op je blog!! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh lekker! Bedankt voor het recept.
    Vorig jaar zijn we in de meivakantie naar Zweden geweest. Daar was rabarber heel populair, dus nu associeer ik het met Zweden.
    Ik had rabarber in mijn moestuin willen verbouwen, maar daar is het nu te laat voor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heerlijk uit!
    Dit recept ga ik eens uitproberen.
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm dat ziet er heerlijk uit! Dit recept ga ik eens bewaren..

    BeantwoordenVerwijderen