donderdag 30 juni 2016

Kaneelbroodjes!

Ik ben dol op bakken en koop eigenlijk zelden een koekje in de supermarkt. Als ik voor die enorme rij met koekjes sta, kan ik maar moelijk kiezen.. Ten eerste omdat er veel te veel is, ten tweede omdat ik eigenlijk altijd denk dat als ik zelf nog even wat bak, dat veeeeel lekkerder is. En dus loop ik vaak zonder koekjes naar de kassa en ga zelf thuis aan de slag. Soms wordt het een grote taart, soms iets kleins. Vandaag bakte ik iets kleins; kaneelbroodjes! Door het natte en koude weer buiten, kreeg ik stiekem zin in iets met heel veel kaneel en herfstachtige smaken. Want omdat we toch geen invloed hebben op het weer, kan je er maar beter het beste van maken!
En dus ging ik aan de slag, bak je mee?

Wat heb je nodig?
375 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout
45 gram boter, in kleine stukjes
260 ml melk ( en 1 el om in te smeren)
5 el bruine basterdsuiker
1 el kaneel
2 tl koekruiden

Hoe maak je de koffiebroodjes?
Verwarm de oven voor op 210 'C. Vet een bakplaat licht in of leg er een vel bakpapier op.
Zeef het meel en het zout boven een grote kom. Voeg de boter toe en meng kort tot dat de boter is opgenomen. Voeg de melk toe en meng alles tot een mooi deeg. Mocht het teveel plakken, voeg wat extra bloem toe. 


Rol het deeg uit tot een rechthoek van ongeveer 1 cm dikte en bestrijk de plak dun met melk. Meng de suiker met de kaneel en koekkruiden en verdeel dit over het deeg. 



Rol het deeg zo strak mogelijk op en snijd plakjes van ongeveer 3 cm. Leg ze op de bakplaat en bak ze in ongeveer 10 min goudbruin. 



Eenmaal uit de oven kun je ze het beste op een rooster laten afkoelen. Wacht niet te lang met proeven, want warm zijn ze ook heerlijk! ;-)
Veel bakplezier!



Liefs, Annabel

4 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk, van jouw foto's krijg ik al trek!! Wie weet dit weekend! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelden koekjes kopen ... heeeeel herkenbaar!
    Een paar minuutjes geleden plaatste ik een soortgelijke tekst.
    De kaneelbroodjes zien er heerlijk uit. Een receptje om te onthouden.
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen