woensdag 6 juli 2016

Bietencarpaccio met biet van balkon!

De meeste van jullie is het vast niet ontgaan; de moestuintjes van Albert Heijn! En hoewel ze eigenlijk voor kinderen waren bedoeld, werd ik er net zo blij van! Net als vorig jaar zaaide ik er vrolijk op los en stond mijn vensterbankje snel vol. Halverwege mei heb ik een aantal plantjes buiten gezet en toen namen de slakken mijn enthousiasme over grrr.. Mijn sperzieboonplantje, radijsjes, wortels en bietjes werden in een nacht kaal gegeten. Om de overgebleven plantjes te helpen, ging ik aan de slag met koffiedik en schelpjes, waar slaken in principe niet van houden. Behalve mijn slakken, die laten zich er niet door uit het veld slaan. En omdat ik de dood ook wel weer een zware straf vind (het is immers geen kwestie van overleven, ik kan ook gewoon naar de supermarkt), neem ik genoegen met de overblijfsels. En gister was dat zowaar een rode biet!


's Avonds heb ik er een heerlijke bietencarpaccio mee gemaakt. En omdat één biet niet genoeg is voor een hele maaltijd, heb ik 'm aangevuld met voorgekookte bietjes. 
Ik gebruikte:
- 3 grote gekookte bieten
- 60 gr. feta
- handje pecannoten of walnoten
- rucola
- 2 el olijfolie
- 1 el balsamicoazijn
- 1 tl honing


Ik maakte eerst een dressing door de olijfolie, balsamicoazijn en honing goed te mengen. Vervolgens sneed ik de bieten in dunne plakken en verdeelde ze over het bord. Daarna verkruimelde ik er de noten en feta boven. Als laatste nam ik twee handjes rucola en goot de dressing over het geheel. Je zou eventueel ook het loof van de biet kunnen gebruiken. Ik heb dat niet gedaan omdat er zoveel slakken aan hadden gezeten, dat het mij niet zo'n lekker idee leek ;-)



Ik eet deze super snelle zomersalade graag als (lichte) maaltijd, maar je kunt het ook als voorgerecht of bijgerecht van bijvoorbeeld een bbq gebruiken! 


Ik heb nog drie bieten in de grond, nu maar hopen dat ze sneller groeien dan dat de slakken kunnen eten ;-)



Fijne zonnige dag!

Liefs, Annabel

8 opmerkingen:

  1. Jeetje Annabel, wat ziet die salade er heerlijk uit zeg. Dit ga ik onthouden hoor. Lijkt me echt verrukkelijk.
    Zelf heb ik niets gedaan met de groentetuintjes van AH maar ik heb vorig jaar ook nog bietenplantjes in ons tuintje gehad. Gewoon in grote kunststof potten gedaan. Staat ook nog eens heel decoratief in de tuin.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk! Ik eet het vaak sinds ik het een keer bij jou heb gegeten. En met een eigen bietje erin smaakt het vast nog lekkerder ;) Ineke legde altijd lege eierschalen rond de planten tegen de slakken..daar kunnen ze moeilijk overheen klimmen. Tis een echt slakkenjaar hoor ik om mij heen. Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk om zo'n recept uit eigen tuin ( nouja balkon) te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moeder volgde ik al, nu jou ook. Gezellig. :-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een leuk blog, ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een leuk blog, ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je een prachtige blog met mooie foto's. Net zoals je instagram! Mag ik vragen of je de foto's op instagram met mobiel of met camera maakt? En bewerk je de foto's nog na? Wat een vragen he. Maar ben zeer benieuwd. Alvast bedankt en geniet van het mooie weer. Gr bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment! De foto's voor instagram maak ik met mijn telefoon en bewerk ik in de instagramapp (meestal verlichten en de kleuren verhelderen). Ik gebruik eigenlijk nooit een filter, maar probeer wel op een zo licht mogelijke plek te fotograferen. Fijne avond! Liefs, Annabel

      Verwijderen