maandag 1 augustus 2016

Homemade granola!

Door de yoghurt, als dip voor een banaan of om lekker zo op te eten; ik heb het over granola! Eigenlijk eet ik dit bijna iedere dag, meestal 's middags als tussendoortje. En hoewel de supermarkten goed gevulde schappen met ontbijtgranen hebben, kies ik er toch liever voor om het zelf te maken. Het is super simpel en altijd lekker, omdat je er alleen maar in hoeft te doen waar je zelf van houdt. Wel gedroogde vruchten, maar geen van bananenchips? Dan laat je die er lekker uit. Bovendien zit er in de meeste ontbijtgranen heel veel suiker en andere stofjes waar je lichaam helemaal niet blij van wordt.
Kortom, ik sta zelf wel even een half uurtje in de keuken (incl. baktijd!). Vandaag wil ik mijn recept delen. Bak je mee?

Ingrediƫnten
- 200 gr. gemengde vlokken (havervlokken, speltvlokken etc.)
- 60 gr. ongebrande notenmix
- 40 gr. zaden (ik gebruikte pompoenpitten en lijnzaad, maar dat kan je zelf samenstellen)
- 1 el. kaneel
- 50 gr. honing
- 4 el. zonnebloemolie
- 50 gr. zuidvruchten (ik gebruikte een mix van rozijnen, cranberries en blauwe bessen)
- 2 el. hennepzaad
- 2 el. chiazaad

Bereiding
Verwarm de oven voor op 160 graden Celcius.
Doe de vlokken in een kom en voeg daar de zaden en het kaneel bij. Hak de noten grof en doe ook deze in de kom. 



Smelt de honing en roer dit samen met de olie door het vlokkenmengsel. Verdeel het geheel over een met bakpapier beklede bakplaat. Het is belangrijk dat de granola goed uitgespreid is, anders wordt hij minder knapperig.


Bak de granola in 10-15 min goudbruin en knapperig. Na ongeveer 7 minuten kun je de zuidvruchten door de granola scheppen. Doe je dit eerder, worden ze vaak heel hard. Ook is het belangrijk om de granola om de 4 minuten om te scheppen, zodat het niet gaat verbranden en alles gelijkmatig bruint.
Als de granola eenmaal uit de oven is, kun je er nog 2 el. hennepzaad en chiazaad door heen mengen. Omdat ik zelf geen vlees eet, vind ik het fijn om op deze manier extra eiwitten, ijzer en andere belangrijke stoffen binnen te krijgen. Maar vind je dit overbodig, laat je het er lekker uit, qua smaak vind ik het namelijk niet veel toevoegen. 


Eenmaal afgekoeld, is de granola in een afgesloten pot ongeveer een maand houdbaar.

Eet smakelijk!


Liefs, Annabel

3 opmerkingen:

  1. Hoi Annabel, ik heb vandaag je recept uitgeprobeerd. Het rook heerlijk in de keuken, alleen zal ik de volgende keer de oven op 160 graden zetten, want nu ging het een beetje te hard. Het is allemaal net niet verbrand, maar wel wat te donker voor het mooie. Maar o jee, wat is het lekker. Dank voor het recept.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja op het eind kan het zeker snel gaan, misschien pas ik het wel aan naar 160 graden. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar werkt vast! Geniet ervan!

      Verwijderen
  2. Heerlijk. ...ik ga dat volgende week maken...heb er nu al zin in Xx

    BeantwoordenVerwijderen