vrijdag 7 oktober 2016

Het lukt me niet.. En dat is oké!

Kunnen jullie je nog de blogspot herinneren over het 'Alles is haken vest' dat na heel veel pogingen een ander vest ging worden? Omdat het 'Alles is haken vest' te groot, te klein, schuin etc. bleef? Inmiddels was ik dus begonnen aan dat nieuwe vest (klik), maar na het achterpand werd ik toch wat minder enthousiast. Ik zag er geen mooi vest uitkomen. Ik ben zo iemand die een plaatje in z'n hoofd heeft, en als het er in het echt dan toch niet zo leuk uitziet, er al snel geen vertrouwen meer in heeft. En dat had ik dus ook bij dit vest.. Vergeleken met de vesten uit mijn kast (gewoon uit de winkel), was dit toch een raar model. En oké, ik had het vest natuurlijk af kunnen maken, want of het echt raar werd, weet ik niet. Het achterpand is namelijk weer een bol wol geworden.. 




En toen begon de innerlijke strijd; nòg een vest maken (want dat moet toch haalbaar zijn??) of iets anders (een deken bijvoorbeeld..)? Mijn hoofd zei 'nog een vest maken' (dat was het plan, daarvoor had ik de wol gekocht) en mijn gevoel zei 'een fijne deken maken'. Na wikken en wegen besloot ik naar mijn gevoel te luisteren. Mijn hoofd was immers alleen maar bezig met het bereiken van een doel (het vest), terwijl het de essentie van het haken (ontspanning, hobby) voorbij ging. Soms lukt iets (nog) niet.. En dat is oké! 
Mijn gedachten zijn soms heel streng voor mezelf en dat probeer ik de laatste tijd niet al te serieus te nemen. Zoals je bij mindfulness leert, hòef je niet elke gedachte serieus te nemen. Soms is het genoeg om ze op te merken, er te laten zijn en er bewust voor te kiezen er niks mee te doen. Het is maar een gedachte, geen waarheid.  

En zo begon ik met een deken. Een hele simpele, waar ik altijd en overal aan kan haken, zonder een ingewikkeld patroon te hoeven volgen. Tomeloos haken, zoals Saskia Laan zegt, heerlijk!


Het wordt een zigzagdeken in twee kleuren. Een vest is nou eenmaal kleiner dan een deken, dus heb ik niet genoeg wol. Over de tweede kleur twijfel ik nog een beetje; stormblauw of donker groen. Maar voorlopig heb ik nog genoeg bolletjes liggen, dus hoef ik nog lekker niet te kiezen ;-) 
Ik wil de deken afwerken met kwastjes, zodat het een echte woondeken wordt. 


Het vest was een leuk idee, maar in de praktijk word ik toch veel blijer van warme dekens en andere dingen voor in huis. Voorlopig haak ik tomeloos door, met af en toe iets lekkers erbij. Krijgen jullie ook spontaan trek in kruidnoten nu het kouder wordt? Niene houdt ze ook goed in de gaten ;-) 


Fijn weekend allemaal!

Liefs, Annabel


12 opmerkingen:

  1. Soms heb je dat, dat iets niet lukt of gaat zoals je gedacht had :(
    Goed, klaar ermee!! en nu een geweldige deken in wording :)
    Ik vind de kleur prachtig en ben benieuwd naar wat de tweede kleur gaat worden. Veel succes met kiezen :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog en ja bij mij gaat het ook niet altijd zoals ik eigenlijk in mijn hoofd had. Ik vind het een mooie deken worden. Veel plezier en vooral Geniet van het haken! Fijne avond, inclusief kruidnootjes!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel plezier met dat prachtig deken dat ik tot nu toe zie.
    Die vest lukt misschien binnen een paar jaar wel als je het dan nog eens probeert. Alles op zijn tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk en goed gezegd! Ik ben ook (nog) niet zo goed in kleding haken en geniet ook volop van woonaccesoires haken. zoals je zegt; het moet ontspannend blijven.
    En wie weet, ooit, wagen we er ons nog eens aan.
    Maar op dit moment vind ik je deken er heel erg prachtig uitzien en de kat die keurt het ook goed zie ik ;-)
    Fijn weekend, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben ook niet zo'n ster in het haken van kleding. Geef mij ook maar dekens, die van jou is schitterend geworden wat een mooie kleur.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ook ik herken mij daarin...wat betreft kleding kom ik niet echt verder dan een sjaal ;) en die draag ik ook echt altijd! Maar oef...een lang vest...nee...ik waag mij er ook niet meer zo gauw aan....uit ervaring ;) Ik heb hier nog een Pippitrui liggen..in de kast...2 keer gedragen?? De mouwen zitten zo raar. Maar je hebt gelijk...het is helemaal ok...en lekker genieten van mooie foto's maken (ze zijn super!) en verder haken! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan nog wel haken denk ik, maar na die vatenkwast op de basisschool is er eigenlijk qua haakwerk niets meer uit mijn handen gekomen. Ik weet niet of ik het geduld zou hebben om bijvoorbeeld een deken of vest te maken.
    De deken heeft een mooi patroon, kleur is ook geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De deken word prachtig! Mooie kleur ook! Enne je moet niet alles geloven wat je denkt heb ik ooit geleerd. ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat vest had ik allang opgegeven als ik jou was. Dus ik snap het helemaal. Je woondeken gaat fantastisch worden, kan niet missen. En die kruidnootjes laat ik nog even in de winkel. Als ik daar eenmaal aan begin is er geen stoppen meer aan...
    Fijne zondag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als iets niet naar mijn smaak wordt, of foutjes bevat dan kan ik daar zo slecht tegen! Dan kan ik het beter gelijk uithalen en opnieuw beginnen want anders blijf ik het zien. Misschien dat je later nog eens een ander patroon kunt proberen voor een mooi vest, maar met deze mooie deken ben je ook wel eventjes zoet. Heerlijk verder haken onder het genot van een kopje thee en kruidnoten, helemaal niet zo gek ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het haken van kleding vind ik inderdaad ook altijd een uitdaging. Ik heb nog geen één kledingsstuk naar tevredenheid gehaakt. Ik draag het toch niet als het model niet mooi is of er een mini-foutje te zien is. Zo relaxed haken aan een dekentje geeft je veel meer ontspanning. En zeker met die kruidnoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel herkenbaar, ik heb ook zo van de recycle haak projecten. Zo blijven we in de weer met onze haaknaald, hé!
    Groetjes Sofie, leuke blog heb je, ik ga je volgen, althans je blog 😊

    BeantwoordenVerwijderen