vrijdag 23 december 2016

Hoe houd ik mijn kat uit de kerstboom?

De dag na Sinterklaas kopen wij altijd de kerstboom en zo ook twee jaar geleden. We kwamen met een exemplaar thuis die in de winkel toch iets kleiner leek dan in je eigen woonkamer. ;-) Maargoed, ik was er blij mee en begon met versieren. Helaas bleek de boom geen goed idee te zijn met twee kittens in huis.. Ik dacht dat het geen probleem zou zijn, mijn ouders hebben immers ook drie jonge katten en dat ging best goed. En als ik zo af en toe een bal terug moest hangen, vond ik dat niet erg. In werkelijkheid is de boom dat jaar drie keer omgevallen, sneuvelde er heel veel ballen en was de onderkant al na een week kaal.. Geen succes dus! En dus besloten we vorig jaar voor een kunstboom te kijken. Totaal tegen mijn principes in, maar als de oplossingen van Google ook niet werken, is de lol er voor mij snel af. Het optuigen van de kunstboom is wel een stuk minder leuk.. Een kerstboom in de vorm van een Ikea bouwpakket heeft gewoon weinig charmes.. Bovendien miste ik de lekkere dennegeur, toch wel onmisbaar voor het kerstgevoel! 

Maar al met al dacht ik de oplossing te hebben gevonden. Helaas.. ook hier konden ze niet vanaf blijven. En hoewel alles nep was, staat een boom met losse takken, een paar ballen en een in de knoop zittend lichtsnoer ook niet heel gezellig.

Dit jaar wilde ik het nog één keer met de kunstboom proberen (die 120 euro moesten we er toch wel een beetje uithalen?) en dus plaatste ik de boom op een tafeltje, bouwde er een kartonnen doos omheen, tapete de takken vast aan de stam en hing sinaasappel onderin de boom. Als dit niet 'katproof' was, wist ik het ook niet meer. Je voelt de bui misschien al hangen, maar na een dag zag de boom er zo uit..



Niet echt een gezellige boom om naar te kijken toch? Bovendien vond ik het tafeltje met de kartonnen doos al niks, dus stiekem had ik het al een beetje gehad. En dus heeft de boom een paar dagen gestaan en is hij weer terug de doos ingegaan. Ik was er klaar mee! Maar wat moet je dan? Hoewel ik altijd riep dat een kleine boom geen kerstgevoel kon geven, was het dit jaar toch mijn laatste redmiddel. En blij dat ik er mee ben! 


Zo af en toe vind ik wel een bal op de grond, maar het boompje is zowaar nog groen, heeft takken en is nog geen een keer omgevallen. 


Nu kan ik op en top genieten van de kerstsfeer in huis, daar ben ik dol op! Naast dennegroen vind ik eucalypus ook zo'n sfeermaker. Het ziet er niet alleen mooi uit, maar het ruikt ook zo lekker!


En dus is het dit jaar allemaal goed gekomen :-)

Hoe zijn jullie ervaringen met katten en kerstbomen?

Liefs, Annabel

11 opmerkingen:

  1. Onze poes raakt de kerstboom niet aan. Wat veel mensen vergeten is dat je een kat net zo goed kunt opvoeden als een hond. Als onze honden eten krijgen, moeten ze zitten tijdens het vullen van de voerbakken, en datzelfde geldt voor onze poes. Een kat is over het algemeen eigenwijzer maar ook een kat kun je echt heel veel leren, o.a. van de kerstboom afblijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOOh die foto met Flow (toch?? ;)) is echt prachtig!! Pip blijft het ook boeiend vinden, tikt zo nu en dan een bal eruit. Maar verder is de rust met de jaren wel gekomen. Dus over een paar jaar kunnen jullie vast een flinkerd kopen ;) Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooooh, wat een boefjes zijn het!
    Onze kat is inmiddels oud en taalt er niet meer naar, maar als hij de kans kreeg, dan tikte hij de ballen er wel uit!
    Hier was op een tafeltje wel voldoende en aan de onderste rand geen ballen :-)
    Toffe foto's weer! Supersfeervol.
    Heel fijne Kerst, hopelijk wordt dat geen 'kleine' kerst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt echt een heel fijne oplossing gevonden. Wat een mooi boompje is dit schatje.
    Ik wens jullie heel fijne kerstdagen toe,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben sowieso een kunstboom, omdat ik er tegen ben van echte bomen te kopen die achteraf verbrand worden. We hebben 4 katten, 3 er van bekijken de boom niet eens, eentje klimt er af en toe eens in en probeert op de takken een dutje te doen! De versiering is onbreekbaar, dus geen probleem. Af en toe moet ik dan eens een slinger terug op zijn plaats hangen, maar dat is alles.
    Wat ik dan wel minder leuk vind, is dat ik eigenlijk geen kamerplanten kan zetten, want daar eten ze van of ze krabben de grond er uit.
    Jouw kleine boompje is echt mooi en je poezen zullen er nog wel aan wennen!
    Vrolijk kerstfeest,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen kat, dus geen problemen!
    Fijne kerstdagen en ene creatief 2017 gewenst!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hang er wat manderijnen in de boom en geen kat komt er meer in ze houden niet van
    groetjes j.s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi dat had ik ook gedaan, maar ze wisten ze er al snel eigenhandig uit te werken om vervolgens gewoon weer in de boom te klimmen. Ik heb hardnekkige katten geloof ik ;-)

      Verwijderen
  8. oeps er is iets misgegaan er moet nog bij die geur

    groetjes j.s

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij hebben een hond, onze teckel Sjors, maar de boom staat ook op de kast :-)
    Volgend jaar vieren we kerst in onze nieuwe woning, daar wil ik een boom op de grond zetten.
    Misschien dat ik dan nog aan je verhaal moet denken ;)
    Ik wens jullie hele fijne dagen, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. What beautiful christmas decorations xx Have a lovely new year!

    BeantwoordenVerwijderen