vrijdag 17 februari 2017

Hartjesslinger (met patroon!)

Afgelopen week was het Valentijnsdag en hoewel ik geen grootse plannen had, vond ik het wel leuk om de liefde een beetje extra te vieren. En daarom haakte ik een hartjesslinger. Hartjes voor de liefde en een slinger voor de feestelijkheid ;-) Met wat zoete kleurtjes en een toefje sparkle ging ik aan de slag. Een dag voor Valentijnsdag was de slinger klaar en op Valentijnsdag zou deze, met patroon, op mijn blog verschijnen. Tenminste, dat was de planning.. Maar voorlopig stond dit bericht nog steeds half af als concept opgeslagen. Doordat ik mij afgelopen week niet zo fit voelde, is het bloggen er een beetje bij ingeschoten. Ik moet zeggen dat ik daar eerst een beetje van baalde, maar toen las ik de quote: "If the plan doesn't work, change the plan, but never the goal" en besefte me dat er nog genoeg andere planningen gemaakt kunnen worden. Bovendien is een hartjesslinger op Valentijnsdag heel toepasselijk, maar op de rest van het jaar natuurlijk ook! De liefde kunnen we elke dag vieren en stiekem denk ik dat we dat best wat vaker mogen doen. En daarom deel ik vandaag toch het patroon van de hartjesslinger met jullie :-)




Benodigdheden
Restjes katoen in de kleuren die je mooi vindt. Je kunt zoveel hartjes in verschillende kleuren maken als je wilt, als de draden maar een beetje van dezelfde dikte zijn. Ik gebruikte restjes voor haaknaald 3 en haakte zeven hartjes.


Patroon
Toer 1: Maak een magische ring en haak hier 3 losse (1e dubbele stokje), 2 dubbele stokjes, 4 stokjes, 1 dubbel stokje, 4 stokjes, 3 dubbele stokjes in en sluit af met een halve vaste in de ring.


Toer 2: Haak om de eerste drie losse van de vorige toer 1 vaste, 2 halve stokjes in de volgende steek, 3 halve stokjes in de volgende steek, 2 halve stokjes in de volgende steek, 1 half stokje in de volgende 3 steken, 1 half stokje 1 stokje en 1 half stokje in de volgende steek, 1 stokje in de volgende 3 steken, 2 halve stokjes in de volgende steek, 3 halve stokjes in de volgende steek, 2 halve stokjes in de volgende steek, 1 vaste in de laatste steek en sluit af met een halve vaste.


Toer 3: Haak 1 vaste in de eerste steek, *2 stokjes in de volgende steek, 1 stokje in de volgende steek*. Herhaal tussen * nog 2 keer. Haak 1 half stokje in de volgende 4 steken, 1 half stokje en 1 stokje in de volgende steek, 1 stokje en 1 half stokje in de volgende steek, 1 half stokje in de volgende 4 steken, *1 stokje in de volgende steek, 2 stokjes in de volgende steek*. Herhaal tussen * nog 2 keer. Haak een vaste in de laatste steek en sluit af met een halve vaste.


Hecht alle draadjes af en span de hartjes op.

Maak een pompon met een pomponmaker, of een kartonnetje als je deze niet hebt (zoals ik!). Hoe je dat doet, kun je hier (klik) zien. Knip in dezelfde kleur als de pompon een draad van ongeveer cm af (of langers als je meer hartjes hebt) en knoop het einde aan de pompon. Knip het korte stukje af op gelijke lengte van de pompon en rijg aan het lange deel de hartjes. Om te voorkomen dat ze allemaal naar beneden glijden, maakte ik achter ieder hartje een klein lusje, zie foto.


Als laatste maak je een lusje aan de bovenkant door het laatste deel van de draad aan de achterkant van het laatste hartje vast te maken en weg te werken. De hartjesslinger is nu klaar!

Hang de slinger op een plek in huis waar je iedere dag komt, dan wordt je lekker vaak aan het vieren van de liefde herinnerd. Bij ons hangt hij in de woonkamer :-)



Als laatste wil ik jullie nog bedanken voor de fijne reacties op mijn vorige post. Super lief dat jullie de moeite hebben genomen zo'n uitgebreide reactie te geven! En ik ben dus inderdaad na het schrijven van het blogje gaan zitten haken en probeer dat steeds vaker midden op de dag te plannen. Van schuldgevoelens heb ik nog weinig last gehad, maar doordat ik niet zo fit was, was het haakwerkje sowieso veeeel verleidelijker dan een stofdoek ;-)

Fijne dag allemaal!

Liefs, Annabel


6 opmerkingen:

  1. Wat een leukerd! Bedankt voor het delen van het patroon, ga hem zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is echt een prachtige slinger en patroon, ik ga ze zeker eens maken! Inderdaad kunnen we niet genoeg liefde rondstrooien! :) Fijn weekend!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke kleurtjes, past wel bij je :D bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan kunnen we hem vast gaan haken voor volgend jaar!
    Of voor andere gelegenheden. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben dol op hartjes. Deze kende ik nog niet ...
    Bedankt voor het delen van het patroon. De slinger is super mooi!
    Deze hartjes gaan zeker gehaakt worden.
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt zó leuk die hartjes, helemaal jouw kleuren hé. Dank je wel voor het duidelijke patroon! Xx

    BeantwoordenVerwijderen