zondag 19 maart 2017

Eierdopjes (met patroon!)

Nog even en dan is het weer Pasen, voor mij het echte startsein voor de lente! De vrolijk gekleurde eitjes, narcissen, de eerste knoppen aan de bomen, de zon die steeds krachtiger wordt.. op en top voorjaar. Ik vind dan ook niets leuker om dit lentegevoel extra te bedadrukken aan het paasontbijt. Een vrolijk gedekte tafel, waarop twee dingen niet mogen ontbreken; paasbrood en een gekookt eitje! En om de eitjes nog wat paasachtiger te maken, haakte ik er afgelopen week fleurige eierdopjes voor. Met bobbels! Want ik ben de laatste tijd zo dol op die steek ;-) Het patroon wil ik vandaag graag met jullie delen. Haak je mee?



Patroon Eierdopjes
Benodigdheden:
Restjes katoen in vrolijke lentekleuren voor haaknaald 3.
Haaknaald 3
Naald
Schaar

Informatie vooraf:
Iedere 1e vaste van de toer maak ik door 2 losse te haken. Aan het einde van de toer, haak ik een halve vaste in de 2e losse van de eerste steek (vaste). Dit vermeld ik niet steeds in het patroon.

Patroon:
Toer 1: Maak een magische lus en haak hierin 6 vaste.
Toer 2: Haak in iedere vaste van de vorige toer 2 vaste.
Toer 3: Haak om en om: 1 vaste, 2 vaste.
Toer 4: Herhaal de volgende steken: 2 vaste, 1 vaste, 1 vaste.
Toer 5: Herhaal de volgende steken: 1 vaste, 1 vaste, 2 vaste, 1 vaste.
Toer 6: Haak in elke achterste lus van de vorige toer 1 vaste.
Toer 7: Haak in de eerste 3 steken van de vorige toer 1 vaste, in de volgende steek 1 bobbel. Een bobbel haak je door 5 stokjes in dezelfde steek te haken, zonder ze af te maken. Je hebt op een gegeven moment 6 lussen op je haaknaald, die je vervolgens in een keer afmaakt. *Haak in de volgende 5 steken 1 vaste, in de volgende steek een bobbel.* Herhaal tussen * nog 3 keer. Haak in de volgende 2 steken 1 vaste.


Toer 8: Haak in elke steek 1 vaste.
Toer 9: Haak over de volgende steek een halve vaste (je schuift 1 steek op) en *haak in de volgende 5 steken 1 vaste, in de volgende steek 1 bobbel*. Herhaal tussen * nog 4 keer.
Toer 10: Haak in elke steek 1 vaste.
Toer 11: Haak over de volgende 2 steken een halve vaste (je schuift 2 steken op) en haak 2 losse (laaste vaste van de toer). *Haak in de volgende steek een bobbel, in de volgende 5 steken 1 vaste.* Herhaal tussen * nog 5 keer.
Toer 12: Haak in elke steek 1 vaste en hecht af.
Toer 13: Hecht een nieuwe kleur aan en haak in elke steek 1 vaste. Hecht af.

Werk alle draadjes weg en duw de bobbels naar buiten. Kook een ei en serveer hem in je zelfgemaakte eierwarmer!


Heb vragen of opmerkingen over het patroon? Dan hoor ik het graag! Je kunt een mailtje sturen naar: hiphaakezeltje@hotmail.com. 


En hoewel het weer vandaag niet zo zonnig was, ben ik geloof ik toch al best klaar voor Pasen. Ik heb gister zelfs al paastakken gekocht. En ik heb er zelfs al eieren in gehangen. Niene en Flow vonden dat blijkbaar nog iets te vroeg en hebben ze er eigenhandig (of eigenpotig?) weer uitgehaald. Ik vond er vanochtend zelfs een in het bad *zucht*. Gelukkig zijn ze van plastic ;-) Morgen ga ik een tweede poging doen de eieren weer in de takken te hangen en maak er dan snel een foto van zodat jullie toch m'n paastakken kunnen zien! Als het gelukt is, plaats ik de foto op Instagram. Mocht je geen Instagram hebben, geen nood! Ik vertel het jullie volgende keer gewoon op m'n blog, maar dan moet je nog even geduld hebben :-)

Fijne avond!

Liefs, Annabel

11 opmerkingen:

  1. wat gaaf, eigenlijk nog leuker dan al die konijnenhoedjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze leuk. En echt een fijn klein projectje om even tussendoor te doen.
    Ik ga ze vast en zeker een keer maken.
    Fijne nieuwe week,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig! En mooie lentekleurtjes!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi gemaakt! Prachtige foto's ook!
    En inderdaad: heerlijk genieten van de eerste voelbare stapjes van het voorjaar...!

    Groetjes Marijke
    (zusjeknus.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk en schattig, Annabel! Deze ga ik maken voor onze ontbijt-tafel! :) Fijne week!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh..ik vind ze echt supergoed geslaagd! En je hebt ze ook zo mooi op de foto gezet...mn complimenten! En dan die twee poezenmonstertjes van jullie...hihi, wat een verhaal! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk zeg! De bobbel steek is zo ontzettend leuk! Ik heb net ook een projectje in lentekleurtjes met deze steek gemaakt (komt morgen online :)). Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die zijn echt leuk! Wat zet je alles zo mooi in beeld, knap!
    Fijn weekend, groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen