dinsdag 23 mei 2017

Kruikenhoes haken!

Toen wij afgelopen Koningsdag verschillende markjes bezochten, viel mijn oog steeds op babyspullen. Misschien niet heel gek met een kleintje in je buik, maar toch grappig hoe je onbewust wordt aangestuurd. Ik vond onder andere twee zo goed als nieuwe kruiken. Super handig! Ik kreeg er ook twee hoezen bij, maar op één zitten wat vlekjes die er in de was niet uitgaan, dus die heb ik dan toch liever nieuw ;-) Al snel kwam mijn moeder (klik) met het idee om hoezen te haken. Waarom ik daar zelf nog niet op gekomen was, weet ik niet, maar ik vond het een top idee! En dus ging ik aan de slag. Ik haakte twee dezelfde hoezen en wil vandaag het patroon met jullie delen. Simpel en tomeloos haken zoals Saskia Laan zou zeggen!


Patroon kruikenzak
Benodigdheden: 
Wol/katoen voor haaknaald 5. Kies één of meerdere kleuren, maar net wat je zelf mooi vindt.
Haaknaald 4,5. Je haakte de hoes met haaknaald 4,5 zodat hij mooi strak wordt.
Naald
Schaar

Patroon:
Toer 1: Maak een magische lus en haak hierin 6 vaste. 
Toer 2: Haak in iedere vaste van de vorige toer 2 vaste.
Toer 3: Haak om en om: 1 vaste, 2 vaste
Toer 4: Haak de volgende steken 1 vaste, 1 vaste, 2 vaste
Toer 5: Haak de volgende steken 1 vaste, 2 vaste, 1 vaste, 1 vaste
Toer 6: Haak de volgende steken 2 vaste, 1 vaste, 1 vaste, 1 vaste, 1 vaste
Toer 7: Haak de volgende steken 1 vaste, 1 vaste, 2 vaste, 1 vaste, 1 vaste, 1 vaste. 
Toer 8 t/m 42: Haak in de achterste lus van iedere vaste van de vorige toer 1 vaste. Sluit de toer niet af met een halve vaste, maar haak spiraalgewijs door. Hierdoor zie je geen naad aan de achterkant.
Toer 43: Haak in de achterste lus van de vaste van de vorige toer de volgende steken: 1 vaste, 1 vaste, 1 losse, sla 1 steek over.
Toer 44 t/m 52: Haak in de achterste lus van iedere vaste van de vorige toer 1 vaste. Haak weer spiraalgewijs verder. 

Ik heb de laatste toer voor een andere kleur gekozen, maar dit kun je natuurlijk helemaal aanpassen aan je eigen smaak. 

Hecht alle draadjes af.

Knip 3 draden van ongeveer 70 cm en maak een vlechtje van 42 cm. Rijg deze door toer 43.


De kruikenhoes is klaar!



Ik ben zelf heel blij met het resultaat. Misschien is het jullie al opgevallen dat ik voor een roze randje heb gekozen en dat is natuurlijk niet voor niets.. Wij krijgen een meisje!! Zo leuk! Ik ben normaal al een enorme roze-fan, dus je begrijpt dat ik nu helemaal los kan gaan hihi. En wees gerust, het wordt geen barbiekamer, maar een vleugje roze mag toch niet ontbreken. 

En misschien sla ik een beetje door, maar ik heb zelfs allemaal roze bloemen voor op balkon gekocht. Zoiets als niet aan roze olifantjes denken.. ;-) Nu is er nog veel groen, maar over een paar weken zal alles roze kleuren.. Heerlijk!


Genieten jullie ook zo van het zomerse weer?

Fijne dag!

Liefs, Annabel

14 opmerkingen:

  1. Heerlijk toch om roze te kopen, je houdt er van én je krijgt een meisje. De kruikhoesjes lijken zo net tunisch gehaakt, voegt echt iets toe dat haken in alleen de achterste lus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je een meisje krijgt! En mooi dat je het al weet dan kun je lekker los gaan. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kruikenhoesjes zijn mooi en handig, wat leuk een meisje :)
    Roze, ik snap het wel, je leeft nu immers ook een beetje in een roze wolk ;)
    Ik vind de zomer wel fijn, maar niet te heet, want dan moet ik een tandje lager schakelen en ik kom al chronisch tijd tekort :) Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi ja daar had ik het voor het laatst met mijn vriend ook over. Van hem mocht het nog wel 10 graden warmer en toen zei ik precies hetzelfde ;-) Ik vind het ook nooit zo fijn als het huis zo ontzettend heet wordt, dus zo'n 20 a 25 graden is top!

      Verwijderen
  4. Die zijn echt heel leuk, Annabel! Tof dat je het patroontje deelt,
    En dat roze accent, leuk detail.
    Fijne groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het weer, zalig, morgenmiddag weekend hier!!

      Verwijderen
  5. Oh wat leuk de kruikenzak, super idee voor veel aanstaande moeders. Heerlijk een meisje, jij kan helemaal los. Zoals je ws weet ben ik net zo oud als je moeder en gaan wij een beetje gelijk op. Wij verwachten over een week of 2 (als ze het redt?) ons 1e kleinkind, een jongetje. Nou meis een fijne zwangerschap. Groetjes Coby (cbosycot IG)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeh spannend! Veel geluk de komende tijd, geniet ervan!

      Verwijderen
  6. Ze zijn zo mooi geworden...en ze voelen ook zo lekker zacht aan :) Leuk hé om zo je aandacht op jullie meidje te richten, om haar nu al te verwelkomen met alle mooie dingetjes die je maakt en opknapt <3 Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die zijn gaaf geworden!! Wat een top idee. Met mijn 5 e kleinkind op komst deze winter, ga ik deze zeker maken! Dank
    Fijne dagen, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Joepie, een meisje! En dat roze mag ook fluo zijn, waarom niet? Of snoepjesroze... of oudroze... laat je maar gaan :-)
    Die kruikjes liggen alvast klaar, zo leuk om je baby-uitzet al wat klaar te maken. Geniet ervan!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo tof, zelfgemaakte dingen voor je kleintje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk, een meisje! De kruikenhoezen zijn erg mooi geworden, maar helaas mocht ik ze hier niet gebruiken. Ik zou het nog eventjes navragen als ik jouw was. Steeds vaker hoor ik dat ze niet meer gebruikt (mogen) worden..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neemt natuurlijk niet weg dat ze super leuk zijn geworden. En zelf maken blijft het leukste he ;)

      Verwijderen