dinsdag 20 juni 2017

DIY: To do labels op stokjes!

Hebben jullie ook van die eindeloze 'to do' lijstjes? Ik maak ze voor alles; vervelende taken als de administratie/geldzaken (of ben ik de enige die daar een hekel aan heeft?), huishoudelijke taken, leuke taken als dingen die ik graag wil bakken of haken en ga zo maar door. Theoretisch gezien heel handig, in de praktijk vaak iets minder. De lijstjes raken kwijt, worden half afgestreept en verdwijnen ergens op een stapel of worden zo lang, dat ik een beetje gedemotiveerd raak. Bovendien was ik soms met mezelf in gevecht over de volgorde van de lijstjes. Zoals ik in dit artikel al schreef, ben ik er goed in eerst de vervelende taken af te werken, voordat ik aan de leuke mag beginnen met als resultaat dat ik voor die leuke lijst veel te weinig tijd overhoudt. Ik moet zeggen dat het al een heel stuk beter gaat, maar het gaat nog niet vanzelf. Oefening baart kunst zegt men, dus ik ploeter gewoon door ;-) 
Om de 'to do' lijstjes wat meer in evenwicht te brengen, bedacht ik dat het beter is om alles door elkaar te zetten. Dan is dat volgordeprobleem ook gelijk de wereld uit. En om het dan ook nog eens leuk te maken, ging ik met de schattige labels van Daniela aan de slag. Je kunt de labels hier gratis downloaden en uitprinten. Wil je de labels ook maken? Lees dan snel verder!


Wat heb je nodig?
- Labels
- Vrolijke rietjes door midden geknipt of ijsstokjes
- Kleurpotloden
- Schaar
- Dubbelzijdig tape
- Glaasje 2x


Hoe maak je ze?
Knip de labels ruim uit en maak ze nog wat mooier door sommige delen in de kleuren. Dit staat niet alleen vrolijk, maar geeft je ook even een fijn tekenmomentje voor jezelf. Win-win als je het mij vraagt! Schrijf een punt van je 'to do' lijst op een label en plak deze met een klein stukje dubbelzijdig tape aan het rietje vast. Zet ze in een potje en klaar! Als je een punt hebt afgewerkt, kan je het stokje in het andere 'gedaan' potje zetten. 













Om niet geheel gedemotiveerd van een overvol potje te raken, kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld per week het potje te vullen en te legen. Dan schrijf je dus alleen punten voor de komende week op. Om het beter vol te houden, is het dus belangrijk dat je zowel leuke als minder leuke punten in het potje stopt! Dit werkt echt! Het 'gedaan' potje wordt namelijk steeds voller, wat een voldaan gevoel geeft, en het 'to do' potje blijft aantrekkelijk doordat er ook leuke taken voorbij komen. 
Na een week kun je het 'gedaan' potje legen door de labels voorzichtig van de rietjes af te halen en weer nieuwe labels op de rietjes plakken. Zitten er nog onafgewerkte punten in het 'to do' potje? Dan kunnen deze gewoon nog een weekje mee! Je kunt immers niet precies je week inschatten, houd er wel rekening mee dat je voor de komende week misschien iets minder opschrijft. Blijft je potje te vol? Schrap dan niet alle leuke dingen (zou stiekem iets voor mij zijn ;-)), maar vraag of iemand je kan helpen met de taken. 

Ik werk nu een paar weken met de potjes en moet zeggen dat het echt helpt! Zo heb ik vandaag een leuk label gekozen; appel rabarber compôte maken. Helaas zit de administratielade opruimen er ook nog in, dus die komt vanzelf een keer voorbij ;-) 

Yoghurt met appel rabarber compôte, noten en kaneel




Fijne avond allemaal!

Liefs, Annabel

3 opmerkingen:

  1. Zo wordt het to-do-lijstje afwerken een stuk gezelliger :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat handig en leuk!! Leuk om daar ook zo mee bezig te zijn. En lekkerrr...je laatste foto :p Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geldzaken vervelend? Helemaal niet! ;-)) Hihi. Ik doe niet aan lijstjes, lijstjes in mijn hoofd dat wel. :-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen