zondag 1 oktober 2017

Tips om te onthaasten!

Nu ik met zwangerschapsverlof ben, staat alles op een lager pitje. Aan het begin van de zwangerschap hoef je nog niet persé langzamer te lopen of uit te rusten als je de trap op bent gelopen, maar in de laatste weken eist je lichaam dat bijna van je. Doe je het niet, wordt je vanzelf teruggevloten door een harde buik. Dat doet overigens geen pijn, maar laat je wel even weten dat je het wat rustiger aan moet doen. Stiekem ben ik heel blij met dit seintje van mijn lichaam. Je wordt als het ware gedwongen te onthaasten (je minder haastig te voelen/te zijn), iets dat eigenlijk best fijn is! Ik ben dan ook van plan dit na mijn zwangerschap zeker vol te houden. Want waarom proppen we onze dagen zo vol? Waarom altijd snel even boodschappen doen? Zodat je sneller klaar bent en meer tijd overhoudt voor ontspanning of leuke dingen? Of proppen we onze dag dan gewoon nog voller, omdat we toch een halfuurtje overhebben? 
Ik moet zeggen dat ik ook voor mijn zwangerschap de kriebels kreeg van een volle agenda. Dit vermeed ik dan ook het liefst. Toch heb ik de laatste tijd gemerkt dat ook ik nog veel vaker kan onthaasten. Ik merkte dat ik rustig werd van de volgende dingen, zonder dat ze nu veel meer tijd in beslag namen.


- Langzamer lopen. Gewoon iets rustiger lopen, thuis, in de supermarkt, op straat. Dit scheelt hooguit een paar minuten, maar geeft zowel in je hoofd als lichaam veel meer rust. Doordat je iets langzamer beweegt, geef je jezelf het idee dat je in ieder geval geen haast hebt. Hierdoor wordt je vanzelf rustiger.

- Dagritme. Klinkt saai? Vond ik in het begin ook een beetje. Door mijn werk heb ik verschillende werktijden. Soms werkte ik al vroeg in de ochtend en was ik de middag vrij, soms begon ik pas om half 4. Hierdoor zagen mijn dagen er best verschillend uit. Eigenlijk had ik daar nooit problemen mee, maar nu ik tijdens mijn verlof een vaster dagritme heb, merk ik dat ik daar veel rustiger van word. En hoewel ik dondersgoed begrijp dat mijn dagritme met de kleine meid en na mijn verlof weer met werk, flink door de war zal worden gehaald, wil ik toch proberen een nieuw dagritme te vinden. Al is het maar in de vorm van een huishoudschema. Iets dat elke dag/week in een bepaald ritme terugkomt. Ritme geeft rust. Is haken daarom misschien zo rustgevend? ;-)


- De vraag 'kan het ook morgen?'. Ik ben altijd goed geweest in het maken van 'to do' lijstjes. Tenminste, goed geweest in het maken vast iets te volle 'to do' lijstjes. Een cursus 'hoe maak ik een realistisch 'to do' lijstje' zou niet eens zo'n gek idee zijn.. ;-) Hierdoor had ik soms aan het eind van de dag een neerslachtig gevoel. Niet alles van het lijstje was afgestreept en dat frustreerde me. Door de vraag te stellen 'kan het ook morgen?' (las ik een in een oude Flow, fijn blad!) kreeg ik veel meer ruimte. Want vergaat de wereld als ik niet vandaag, maar morgen de badkamer poets? En oké, je hoeft natuurlijk niet alles uit te stellen, maar af en toe wat meer lucht creëren, geeft veel meer rust. Even uitzoomen, het grotere plaatje bekijken.


- Adem in, adem uit! Een paar jaar geleden heb ik een mindfulnesscursus gevolgd. Mocht je daar ooit over twijfelen, ik zeg; doen! Nu moet ik toegeven dat het enige discipline vereist om elke dag een meditatie te doen. Is mij tot op de dag van vandaag nog niet gelukt. Wel heeft het altijd mijn interesse gehouden en heb ik zo af en toe een meditatie gedaan. Tijdens mijn zwangerschap ben ik zwangerschapsyoga gaan doen en heb ik van mijn moeder het boek 'Mindful zwanger zijn' gekregen, waardoor het mindfulnessvuurtje in mij weer even flink werd aangewakkerd. En hoewel ik nog steeds niet iedere dag een meditatie of yogaoefening doe, ben ik me wel een stuk bewuster van mijn lichaam, gedachten en ademhaling. En dat betekent dus niet dat ik nooit meer een onrustig gevoel of onrustige gedachten heb, maar ik kan ze beter behandelen. Ik bepaal wat ik met mijn gevoelens en gedachten doe, in plaats van dat zij bepalen wat ze met mij doen. Ook dit geeft rust en onthaast.


Dit zijn de dingen die mij de afgelopen weken hebben geholpen om te onthaasten. Natuurlijk zijn er nog tal van manieren om meer rust en ontspanning te creëren. In ieder geval is het fijn om er soms even bij stil te staan en de balans op te maken. Wie weet plaats ik over een tijd nog zo'n artikel, maar dan met nieuwe bevindingen na de bevalling.

Voor nu wens ik jullie een fijne avond en wil ik jullie nog even heel erg bedanken voor alle lieve berichtjes die ik krijg rondom de bevalling. Super lief dat jullie zo meeleven! We gaan er het beste van maken, ik ben zo benieuwd naar de baby :-) 

Liefs, Annabel

9 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoe je er zo bij stil staat. Door zo'n periode van opgelegde rust ga je heel anders tegen dingen aankijken. Wat eens zo belangrijk leek is het opeens niet meer.
    Je gehaakte eikels vind ik echt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je foto's zijn al onthaastend...mooie sfeer! En wat een geweldig uitgangspunt voor jullie meidje...rust, reinheid en regelmaat...het werkt! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om te lezen! Bedankt!
    Veel goeds gewenst voor de komende tijd.
    Groetjes, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk om te lezen, schrijf ik ... en prachtige foto's om te bekijken!

      Verwijderen
  4. Ik hoop dat je dit kunt vast houden! Het klinkt heerlijk. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk !!! gefeliciteerd met de zwangerschap. En idd Zoals Petra zegt Rust Reinheid en Regelmaat geeft rust in je hele bestaan .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi, die gehaakte eikeltjes! En inderdaad, je hebt helemaal gelijk!! Vooral dat van dat dagritme kan ik goed begrijpen. Routine vind ik dus zelf helemaal niet saai, maar heerlijk rustgevend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las net het logje van je mama...
    Proficiat met jullie dochtertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wens jullie hele fijne en warme kerstdagen :)
    Geniet van elkaar als gezinnetje en ik wens jullie voor 2018 niets dan goeds.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen