dinsdag 17 april 2018

DIY Sieradenrekje

Met die grijpgrage handjes van Jasmijn in de buurt, draag ik momenteel niet veel sieraden meer. Oorbellen heb ik jaren geleden al afgezworen - iets met gaatjes die doorgeprikt moeten worden-, maar sinds kort draag ik dus ook zelden meer armbanden of kettinkjes. Eigenlijk alleen als ik op pad ga zonder de kleine meid, maar zodra ik thuis ben, doe ik ze meestal gelijk weer af. Doe ik dat niet, dan zitten ze binnen een paar seconden in die kleine handjes verstrikt. Want oh wat heeft ze alles snel door! Het zou trouwens makkelijk zijn als ik mijn haar soms ook even af kon zetten.. Want hoe goed ik het ook vastbind, er is altijd wel een los plukje te vinden en ook dat is leuk om stevig vast te pakken ;-) Maargoed, dat haar zit nu eenmaal vast aan mijn hoofd, maar die sieraden niet. En waar laat je die dan als je ze niet draagt? Ik legde ze meestal in een klein bakje, met als gevolg dat alles in de knoop raakte. En dus bedacht ik iets anders! Een sieradenrekje voor aan de muur, niet alleen heel praktisch, maar ook nog eens leuk om te zien. Wil jij hem ook maken? Lees dan snel verder!

Wat heb je nodig?
- Restjes katoen in drie kleuren. Ik gebruikte van binnen naar buiten ByClaire cotton Vintage Pink, Yarn and Colors must-have Jade Gravel en Phildar phil coton 3 Rosewood.
- Haaknaald 3
- Stok (ik vond een mooi exemplaar van ongeveer 40 cm)
- Naald
- Schaar
- Sierspijkers of stoffeernagels (mits de muur niet te hard is) x2
- Hamer
- Eventueel een mesje om het schors van de stok te schrapen.

Haak de twee lussen om de stok aan de muur te hangen.
Begin met de eerste kleur (ByClaire cotton Vintage Pink) en haak een ketting van 6 lossen (4 lossen en 2 lossen als eerste stokje).
Toer 1: Haak in de 3e losse vanaf de naald 1 stokje en in iedere volgende steek 1 stokje. Je hebt nu 5 stokjes.
Toer 2: Haak 2 lossen (eerste stokje). Haak daarna 4 stokjes. (5 stokjes)
Toer 3 t/m 20: Herhaal toer 2.
Hecht af en hecht aan een lange zijkant een nieuwe kleur (Yarn and Colors must-have Jade Gravel) aan. De plek van aanhechten maakt niet zoveel uit.
Toer 1: Haak rondom vasten. Bij de lange kanten haak je 2 vasten om 1 stokje en in de hoeken haak je 2 vasten in 1 steek.
Toer 2: Haak in elke steek 1 vaste en in de hoeken 2 vasten in 1 steek.
Hecht af en hecht een paar steken verder een nieuwe kleur (Phildar phil coton 3 Rosewood) aan en haak rondom 1 toer vasten. Wederom in de hoeken 2 vasten in 1 steek.
Hecht af en werk alle draadjes weg.

Neem de stok en plaats deze in de lussen. Ik heb het schors eerst van de stok verwijderd door het er met een mesje af te schrapen. Dit ging heel makkelijk, doordat de stok al een paar weken in de gang lag te wachten op deze diy ;-) Vind je de stok met schors mooier, laat je het er lekker op zitten. Het kan zijn dat de schors na verloop van tijd vanzelf loslaat door de droogte. Dan moet je of opzoek naar een nieuwe stok, of het schors er alsnog afschrapen.
Okee, terug naar het rekje. Plaats de spijkers door de gehaakte lussen en houd het rekje tegen de muur. Je kunt nu precies de afstand tussen de lussen bepalen. Ben je tevreden, druk de spijkers voorzichtig in de muur, zodat er kleine deukjes achterblijven. Haal de stok uit de lussen en hang de lussen een voor een op de goede plek. Hang vervolgens je mooiste sieraden aan de stok en plaats deze weer terug in de lussen. Tadaa! Je eigengemaakte sieradenrekje is klaar!

Ik ben er erg blij mee, hij is erg handig in gebruik! Je haalt de stok even los en schuift je sieraden er zo af. Kettinkjes kun je natuurlijk ook gewoon via de sluiting losmaken :-)

Hoe berg jij je sieraden op?

Fijne avond!

Liefs, Annabel

7 opmerkingen:

  1. Wat een super leuk idee, ja die kleine handjes ;)
    Ik heb mijn sieraden in een sieradendoosje, een klein zakje en sommige in de doosjes van de winkel.
    Maar zo als jij ze ‘opbergt’ staat het ook nog decoratief :)
    Groetjes en geniet van het mooie weer, fijne week, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Annabel,
    Wat een ontzettend leuk sieradenrekje. Heel leuk bedacht.
    Fijne woensdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig leuk idee! Ik hou hiervan, ga ik zeker in gedachten houden. Mooi patroontje ook erbij! Fijne avond! Liefs, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi bedacht én uitgevoerd. En dat met die sieraden en het haar is heel herkenbaar, zo ervoer ik het ook toen onze knderen klein waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Goed idee! Binnenkort kun je zo nog eentje maken voor de juweeltjes van je dochter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Superleuk geworden, ook in het echt ;) En handig...ook ik heb vaak kettingen in de knoop. Leuk, zo'n klein werkje! Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk! En zo zie je ze altijd ook al draag je ze niet. XX Esther